Σμυρναίου Ζαχαρούλα
Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» & Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο ΠαιΤΔΕ ΕΚΠΑ
Η Ζαχαρούλα Σμυρναίου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Θετικών Επιστημών» στο Παιδαγωγικό τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επίσης, είναι Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».
Τα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα άπτονται των περιοχών της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, της Διδακτικής των Θετικών Επιστημών και των Επιστημών Αγωγής. Συγκεκριμένα, ενδιαφέρεται για:
- To Σχεδιασμό και την Αξιοποίηση ψηφιακών δομημάτων και κατάλληλων διδακτικών προσεγγίσεων στη μάθηση διαφόρων Γνωστικών Αντικειμένων.
- Τα Σύγχρονα θεωρητικά πλαίσια, όπως εργαλειακή γένεση, αναπαράσταση (νοητική, ενσώματη ή μέσω ενός σημειωτικού συστήματος), συνδεσιασμό, μάθηση μέσω φορητών συσκευών (mobile learning), κ.α.
- Τις Καινοτόμες προσεγγίσεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία (Δημιουργικότητα, Ενσώματη μάθηση, Ενδιαφέρον, Επιχειρηματολογία, Παιγνιώδη μάθηση, Κοινωνικο-Συναισθηματική μάθηση, Μαθητεία (σύνδεση εκπαίδευσης και χώρων εργασίας), ανάπτυξη εγκάρσιων Ικανοτήτων.
- Τα Αναπτυσσόμενα πεδία έρευνας στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης όπως το STEM, το STEAM και τη Νευρο-εκπαίδευση.
- Τις Βασικές προσεγγίσεις της Διδακτικής των Επιστημών όπως διερευνητική μάθηση (inquiry) και δημιουργικότητα μέσω διερεύνησης (creativity-enriched inquiry).
- Την Υπεύθυνη Έρευνα και Καινοτομία (Responsible Research and Innovation) και την «Επιστήμη με και για την Κοινωνία» (Science with and for Societies (Swafs)).
- Το Σχεδιασμό εργαλείων ποιοτικής έρευνας.
Οι δημοσιεύσεις της σχετίζονται με τα προαναφερθέντα επιστημονικά και ερευνητικά ενδιαφέροντα. Ήταν Υπεύθυνη Έργου και έχει συμμετάσχει σε πολλά ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα σε Ελληνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο. Τέλος, οργανώνει και καθοδηγεί Επιστημονικά Πρωτοβουλίες μεγάλης κλίμακας (όπως το Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσω Θεάτρου ή το Μαθητικό Κοινοβούλιο Επιστήμης).